3P-urile lui Seligman

Distribuie: După ce a petrecut zeci de ani studiind modul în care oamenii se confruntă cu adversitătile, psihologul

Distribuie:


După ce a petrecut zeci de ani studiind modul în care oamenii se confruntă cu adversitătile, psihologul Martin Seligman a constatat că există 3P-uri ca și modalități prin care vedem lumea, esențiale pentru modul în care ne revenim in urma greutătilor vietii .

Seligman apreciază că, semințele rezilienței umane sunt plantate în modul în care procesăm evenimentele negative din viața noastră, iar abilitatea de a face față provocărilor este determinată de acesti 3P.

Personalizare – o distorsiune cognitivă care este cel mai bine descrisă ca internalizarea problemelor sau a eșecului. Personalizarea este să gândești că problema ești tu în loc să iei în considerare si alte lucruri exterioare care au provocat-o. Constientizarea că existenta unor factori externi a cauzat o situație proastă ne permite să reducem vina și criticile pe care ni le punem.

Permanența – omul crede că o situație proastă va dura pentru totdeauna. Cei care cred că eșecurile sunt temporare au o capacitate crescută de acceptare și adaptare în viitor.

Pervasivitate – înseamnă că o situație proastă se aplică în toate domeniile vieții tale, în loc să se întâmple doar într-o zonă. Oamenii care cred că situațiile rele sunt omniprezente simt că toate domeniile vieții lor sunt afectate.  Recunoscând că sentimentele rele nu au impact asupra tuturor domeniilor vieții, putem merge mai departe .  

Aceste trei perspective ne ajută să înțelegem modul în care gândurile, mentalitatea și credințele noastre ne afectează experiențele. Recunoscându-le rolul creste capacitatea noastră de a ne adapta pozitiv, putem începe să devenim mai rezistenți și să învățăm să ne adaptam mai usor la provocările vieții.

  În rezumat, cei 3 P sunt :

    Personalizare, nu totul se întâmplă din cauza ta

    Pervasivitate, nu gresesti în tot ceea ce faci, nu esti o greseala

    Permanență, sentimentele se vor diminua /dispărea cu timpul

Exercițiu de schimbare de perspectivă

    Alegeți o experiență dificilă pe care o traversați , după exemplul dat mai jos, scrieți cum ați putea gândi situația ca fiind: Personală, Permanentă și Pervasivă . Apoi, scrieți cum experiența ar putea fi: impersonală, impermanentă și specifică .

Exemplu : Să presupunem că ți-ai pierdut slujba. Mai jos sunt modalități în care te-ai putea simți și modalități prin care ai putea încerca să-ți schimbi perspectiva:

  •  Personal : Nu sunt o persoană suficient de bună. Este ceva în neregulă cu mine .
  •  Permanent : Nu voi găsi niciodată un loc de muncă .
  •  Pervasiv :  Am eșuat și ca părinte!

  •  Impersonal :  Compania se confruntă cu probleme economice sau setul meu de abilități nu se potrivea cu nevoile actuale ale companiei.
  •  Nepermanent :    În curând voi găsi un loc de muncă
  • Specific :  Acest lucru se aplică muncii – nu se aplică vieții mele de familie, hobby-urilor, vieții sociale sau altor interese.

Trăieste constient!

10 octombrie 2020

Psiholog Raluca Elena Moisescu

Leave a Comment